It giet oan

12 september 2020 - Pesse, Nederland

De Elfstedentocht is een bijna 200 kilometer lange schaatstocht over natuurijs. Vanwege de afstand en het heroïsche karakter wordt de Elfstedentocht ook wel "De Tocht der Tochten" genoemd.

Leeuwarden, de hoofdstad van Friesland, is vanouds de start- en aankomstplaats. De Elfstedentocht werd voor het eerst (officieel) in 1909 gereden en wordt maximaal eenmaal per winter gehouden. De tocht kan alleen georganiseerd worden als de toestand van het ijs het toelaat. In totaal werd de tocht vijftien maal verreden. De recentste tocht vond plaats in 1997.

De laatste drie edities hebben we bewust meegemaakt en de magie van deze tocht zorgde ervoor dat het fietsen hiervan uitgroeide tot een wens.

Aan de hand van de verschillende beschikbare fietsroutes hebben we onze eigen route uitgestippeld (265km) en in stukken geknipt.

Week 38-2010 belooft een prachtige na-zomer week te worden, reden voor ons om deze week de tocht der tochten via knooppunten te gaan fietsen.