Van start in Leeuwarden

13 september 2020 - Sneek, Nederland

Vandaag, zondag 13 september, gaan we het eerste gedeelte van de Elfstedentocht fietsen. We gaan vanuit huis naar Leeuwarden met de fietsen achterop de auto. Daar vertrekken we richting Sneek. In 2018 was Leeuwarden culturele hoofdstad en als herinnering daaraan is er is elk van Dé Friese 11 steden een fontein geplaatst. We gaan proberen ze alle 11 te vinden.  De eerste is niet moeilijk. Pal tegenover de ingang van het station staat de fontein die bestaat uit 2 witte kinderhoofden met daaronder mist.

fontein in Leeuwarden

We verlaten Leeuwarden en aan de hand van knooppunten fietsen we langs het water met rietkragen door het vlakke  Friese platteland.

Dat het vlak is merken we goed. Een straffe zuid ooster wind blaast ons in het gezicht.  En omdat we geen rondje fietsen is dit de hele dag het geval.

het Friese vlakke land

Hier had Hendri's accu geen rekening mee gehouden.

' T ken net....

Oftewel, 10 kilometer voor Sneek zonder ondersteuning verder.

We hebben toen besloten dat Sneek het eindpunt van vandaag zou worden.

Het was gezellig druk op het water en de zon scheen volop.

Ook de fontein in Sneek was makkelijk te vinden.

fontein in Sneek

Op een gouden bol midden in het water staat een man met een Hoorn des Overvloeds. Het beeld verwijst naar Fortuna, de godin van het geluk en de schutsvrouwe van steden, families en volkeren.

Vanuit Sneek met de trein terug naar Leeuwarden om de auto op te halen en vervolgens weer naar huis. Maandag gaan we verder, nadat we eerst de tandarts bezocht hebben.

route dag 1

Van Leeuwarden naar Sneek. 31 km