Van Sneek naar Stavoren

15 september 2020 - Stavoren, Nederland

Vandaag, 15 september, pakken we de route weer op, waar we zondag geëindigd zijn - Sneek-  We parkeren de auto bij het station en fietsen richting IJlst. De fontein van IJlst hebben we tijdens een eerder bezoek aan houtzaagmolen De Rat al eens gezien. De route leidt er niet langs en voordat we er erg in hebben, hebben we IJlst al weer achter ons gelaten en hebben de fontein dus gemist. We fietsen richting Sloten. Het is heerlijk weer en er staat nagenoeg geen wind. In Sloten aangekomen nuttigen we onze lunch bij een brug aan het einde (of begin) van het Slotermeer. Het is druk op het water en de fietspaden. Een ieder die kan, geniet van deze mooi dag.

We fietsen langs de Fontein in Sloten. Het meisje bovenop de fontein heeft een kieviet in haar hand. Hiervan hebben we er onderweg veel gezien. We fietsen een groot deel van de dag, door de weilanden met vers gemaaid gras, omringd door slootjes. Een ideale plek voor weide en watervogels.

fontein in Sloten  fontein in Sloten

De route gaat dwars door het pittoreske stadje Sloten. Prachtig.

Sloten Sloten

Via het Slotermeer fietsen we richting het IJsselmeer. Op de kaart leek het alsof we pal langs het IJsselmeer zouden fietsen, maar een dijk ontneemt ons het uitzicht.  Een paar kilometer voor Stavoren gaat de weg óver de dijk in plaats van onderlangs. Letterlijk tussen de koeien fietsen we richting Stavoren.

koeien

Stavoren is vandaag ons eindpunt. Van hieruit halen we de auto weer op, om vervolgens naar de camping te gaan.

Maar niet voordat we ook de fontein in Stavoren op de foto hebben gezet.

fontein

vuurtoren vuurtoren

route dag 2

Van Sneek naar Stavoren. 67 km.